Zarejestruj się | Zaloguj się
 
 
 
 

WILCZYK Wojciech (ur. 1961)

 

Absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim. Fotografuje od 1988. Autor esejów oraz tekstów krytycznych dotyczących plastyki i fotografii, pisanych dla "Tygodnika Powszechnego", "Gazety Wyborczej", "Gazety Antykwarycznej", "FA-artu", "Opcji", "fotoTAPETY" oraz "Obiegu". Kurator wystawy pt. "Fotorealizm" w Galerii Zderzak, Kraków 2003, prezentującej fotograficzne dokumenty autorstwa: Sławoja Dubiela, Piotra Szymona, Andrzeja Ślusarczyka i Ireneusza Zjeżdżałki. W latach 1992-1996 realizował projekt pt. "Pejzaż symboliczny", dotyczący rozbieranej koksowni "Walenty" (primo voto "Wolfgang") w Rudzie Śląskiej. W latach 1998-1999 sportretował 21 autorów zaliczanych do tzw. "roczników 60.", dokonał wyboru ich tekstów, a następnie przygotował książkę pt. "Antologia" (wyd. Oficyna Literacka), liczącą 290 stron i ponad 80 portretowych fotografii. Między 1995 a 2004 rokiem realizował zapis poświęcony uczestnikom religijnych ceremonii w sanktuarium w Kalwarii Zebrzydowskiej (album ze zdjęciami z Kalwarii, wykonywanymi podczas obrzędów Wielkiego Tygodnia oraz sierpniowych uroczystości maryjnych, w przygotowaniu dla Wydawnictwa "Kropka"). W latach 1999-2003 wykonał dokumentalny projekt pt. "Czarno-Biały Śląsk", rejestrujący zmiany zachodzące na postindustrialnych terenach Górnego Śląska. W roku 2002 razem z Krzysztofem Jaworskim przygotował książkę pt. "Kapitał" (pełny tytuł "KAPITAŁ w słowach i obrazach"), zawierającą wybór wierszy tego pierwszego oraz fotografie wybrane z materiału zgromadzonego w trakcie realizacji projektu "Czarno-Biały Śląsk". W latach 2003 - 2006 realizował równolegle dwa fotograficzne cykle. Kolorowy "Życie po życiu" poświęcony wycofanym z eksploatacji samochodom oraz czarno-biały "Postindustrial" dokumentujący zamknięte i popadające w ruinę obiekty przemysłowe na terenie Polski i Niemiec. W drugiej połowie roku 2006 rozpoczął realizację projektu pt. "Niewinne oko nie istnieje", który na przykładzie architektury obiektów kultowych, penetruje obszar wizualnej pamięci o dawnych żydowskich sąsiadach. Przedsięwzięcie to zakończone w grudniu 2008, przyniosło ok. 5800 naświetlonych kadrów, z których wybrano 307 zdjęć przedstawiających zachowane na terenie współczesnej Polski, synagogi, bejt ha-midrasze oraz domy modlitwy. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2001 i Ministerstwa Kultury w roku 2005.