Zarejestruj się | Zaloguj się
 
 
 
 
     
 

Podgląd

Zamknij close
 
 
 
     


Tomasz Sobecki - Dynamika miasta

 
     
 
Powiększ
 
     
 LEFT
     
   
     
 RIGHT
 
     
 

Podgląd

Zamknij close
 
 
     
   
     
LEFT
     
   
     
RIGHT
 
     
Wystawa zakończone 
 

Kiedy:

od 20 sty 2017 do 11 lut 2017

Gdzie:

Galeria Imaginarium

ul. Traugutta 18

90-113 Łódź

wernisaż: 20.01.2017, godz. 18.00

Pierwsze fotografie z cyklu, który później został nazwany "Dynamika miasta", powstały w czerwcu 2014 roku w Sydney. Powodem poszukiwania w tym miejscu nowej formy wypowiedzi fotograficznej dla zobrazowania fenomenu miasta było nagromadzenie wrażeń z kilku twórczych podróży do odległych geograficznie i kulturowo regionów.

 

Założeniem autora było uchwycenie różnorodności poznawanych miast oraz próba wykreowania za pomocą obrazu fotograficznego istoty każdego z nich. Potrzebą chwili stało się zaprezentowanie poprzez obraz fotograficzny natłoku wrażeń dotyczących poznawanych organizmów miejskich z silnie oddziałującą na autora ich skomplikowaną strukturą urbanistyczną, socjologiczną i kulturową, osadzoną w różnych warunkach geograficznych.

Ze względu na ograniczony czas przebywania w poznawanych miejscach, najbardziej zaangażowana w proces poznawczy jest pamięć ultrakrótka, inaczej zwana pamięcią sensoryczną, ze szczególnym udziałem zmysłu wzroku. Procesy poznawcze niosą ze sobą wielką ilość wrażeń. Intensywność i różnorodność doznań oraz towarzyszące tym wrażeniom emocje z trudem mieszczą się w pojedynczym obrazie, jakim zwyczajowo operuje fotografia. W przekonaniu Sobeckiego wielość zjawisk oraz ich różnorodność wymagają odpowiedniej intensywności obrazu dla ich wizualnego przekazania. Pamięć ludzka selekcjonuje wrażenia, pozostawia w naszej świadomości na dłużej tylko niektóre z nich, szczególnie te związane z silnymi emocjami. Klisza fotograficzna rejestruje obrazy selekcjonując je w zupełnie inny sposób – według kryterium siły światła odbitego od fotografowanych obiektów, pomija obiekty zbyt jasne lub zbyt ciemne.

Dla stworzenia obrazów o adekwatnej do ilości wrażeń intensywności, łączących w jedną całość procesy poznania oraz kreacji fotograficznej w powiązaniu z emocjami im towarzyszącymi, autor zdecydował się zastosować technikę wielokrotnej ekspozycji realizowaną na barwnych filmach diapozytywowych. W czasie fotografowania nakładał na siebie, w trakcie kolejnych naświetleń, od 2 do 4 różnych obrazów. Nie miał żadnej kontroli nad ich wzajemnym oddziaływaniem i przenikaniem się! Pomiędzy kolejnymi ujęciami zmieniał obiektywy, stosując bardzo różne ogniskowe – a co za tym idzie – także szerokość kadru, odmienną perspektywę fotografowania obrazów,
 a nawet układ kadru (pion, poziom). Była to niezwykle trudna, ale zarazem fascynująca przygoda twórcza.

Po wykonaniu tą metodą kilku pierwszych zdjęć w Sydney, kolejnymi miastami były Hajdarabad w Indiach, rodzinny Toruń, Warszawa i Gdańsk oraz niosąca wiele różnorodnych wrażeń Wenecję.

Kolejnym etapem kreacji obrazów, już w kameralnych warunkach studia, było zastosowanie komputerowych narzędzi graficznych, takich jak: transformacja koloru, solaryzacja barwna, wprowadzenie liniowego konturu zamiast plamy i inne.

 

Tomasz Sobecki (ur. 1952 r.) fotograf. W 2013 roku uzyskał stopień doktora sztuki w zakresie fotografii
w łódzkiej PWSFTviT. W swoim dorobku ma wiele wystaw indywidualnych w prestiżowych polskich galeriach artystycznych
i fotograficznych, a także liczne wystawy indywidualne za granicą w krajach europejskich: Anglii, Finlandii, Hiszpanii, Szwajcarii oraz w Australii, Indiach, Kazachstanie i USA. Brał udział w międzynarodowych wystawach zbiorowych w Belgii, Niemczech
i Japonii; był reprezentantem sztuki polskiej na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki w Caracas (Wenezuela). Aktywny uczestnik polskich i międzynarodowych sympozjów fotografów i projektantów, a także w akademickich konferencji naukowych. 
Jako wykładowca prowadzi zajęcia z fotografii ze studentami na uniwersytetach: w Łodzi, Bydgoszczy i Toruniu oraz na Wydziale Designu Indian Institute of Technology w Hajdarabadzie.
 Jest adiunktem w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Założył i prowadził w roku 2009 w Toruniu galerię etiud pod nazwą GALERiA’Vi. Uzyskał stypendia artystyczne: 1990 – stypendium MSZ Królestwa Hiszpanii, 1991–1993 stypendium MKiS RP.

Prace w zbiorach: Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Okręgowym w Toruniu, Galerii Współczesnej Sztuki Sakralnej w Kielcach oraz w zbiorach prywatnych i publicznych za granicą, m. in. Coventry – Wielka Brytania, Äänekoski – Finlandia, Astana – Kazachstan, Sydney – Australia, Nowy Jork, Chicago – USA, Hajdarabad – Indie, Tokio – Japonia.

 

Foto galeria (2)